Για το τι τελικά είναι αυτές αλλά και για το πώς εφαρμόζονται
πρακτικά, μίλησε στον «Real Fm» ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Κώστας Χρυσόγονος.
Και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η τακτική νομοθετική διαδικασία, η κύρια, αν θέλετε, νομοθετική διαδικασία είναι αυτή της κατάθεσης νομοσχεδίου και ψήφισής του από τη Βουλή».
Και τονίζει: «Η διαδικασία των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, οι οποίες ουσιαστικά ισοδυναμούν με τυπικό νόμο, ψηφισμένο από τη Βουλή, είναι μια διαδικασία όχι απλώς έκτακτη αλλά που μπορεί να κινηθεί μόνο σε απρόβλεπτες ανάγκες, ορίζει το Σύνταγμα. Σε έκτακτες περιστάσεις εξαιρετικώς επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης. Και εδώ νομίζω βρίσκεται και το πρώτο τρωτό σημείο της διαδικασίας της μεθοδολογίας αυτής. Οι ανάγκες τις οποίες καλούνται να εξυπηρετήσουν οι πράξεις ή η νομοθέτηση μέσω πράξεων δεν είναι απρόβλεπτες. Είναι φανερό αυτό. Πρόκειται για εκπλήρωση υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η τωρινή ή η προηγούμενη κυβέρνηση προς τους ξένους δανειστές εδώ και πάρα πολύ καιρό».
Πάντως, ο συνταγματολόγος ξεκαθαρίζει ότι: «Βεβαίως, εάν το αφήνεις επί μήνες και φτάνεις στην παραμονή του Eurogroup καθίσταται επείγον αλλά αυτό το προκαλεί η ίδια η συμπεριφορά της κυβέρνησης, η οποία αντί να φέρει νομοσχέδιο στη Βουλή πριν από έναν, δύο, τρεις ή και παραπάνω μήνες, προτιμά να δημοσιεύσει πράξη νομοθετικού περιεχομένου την τελευταία στιγμή. Δεν είναι μόνο τυπικό το θέμα, είναι ουσιαστικό διότι ένας νόμος έχει μια διαδικασία που πρέπει να περάσουν αρκετές μέρες τουλάχιστον ή και εβδομάδες από την κατάθεσή του στη Βουλή, την εισαγωγή του στην ημερήσια διάταξη, την ψήφιση από επιτροπή στη συνέχεια κ.ά. Όλα αυτά δηλαδή είναι μια διαδικασία που έχει και χρόνο και δημοσιότητα».
Επισημαίνει βέβαια ότι: «Θα έρθει αλλά είναι τελείως διαφορετικό πράγμα να έρθει υπό τη μορφή τετελεσμένου γεγονότος. Απλώς δηλαδή για να κυρωθεί. Πάντως, η τυχόν απόρριψή της από τη Βουλή δεν συνεπάγεται ακύρωση της ισχύος της για το παρελθόν. Συνεπάγεται απλώς ότι παύει να ισχύει στο εξής. Άρα, έχουμε έναν προσωρινό νόμο, ο οποίος έχει επιβληθεί και έχει ισχύσει για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα. Το βασικό όμως είναι ότι με τον τρόπο αυτό αποκλείεται η μορφή κοινωνικών αντιδράσεων. Έτσι πιστεύω εγώ».
Και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η τακτική νομοθετική διαδικασία, η κύρια, αν θέλετε, νομοθετική διαδικασία είναι αυτή της κατάθεσης νομοσχεδίου και ψήφισής του από τη Βουλή».
Και τονίζει: «Η διαδικασία των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, οι οποίες ουσιαστικά ισοδυναμούν με τυπικό νόμο, ψηφισμένο από τη Βουλή, είναι μια διαδικασία όχι απλώς έκτακτη αλλά που μπορεί να κινηθεί μόνο σε απρόβλεπτες ανάγκες, ορίζει το Σύνταγμα. Σε έκτακτες περιστάσεις εξαιρετικώς επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης. Και εδώ νομίζω βρίσκεται και το πρώτο τρωτό σημείο της διαδικασίας της μεθοδολογίας αυτής. Οι ανάγκες τις οποίες καλούνται να εξυπηρετήσουν οι πράξεις ή η νομοθέτηση μέσω πράξεων δεν είναι απρόβλεπτες. Είναι φανερό αυτό. Πρόκειται για εκπλήρωση υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η τωρινή ή η προηγούμενη κυβέρνηση προς τους ξένους δανειστές εδώ και πάρα πολύ καιρό».
Πάντως, ο συνταγματολόγος ξεκαθαρίζει ότι: «Βεβαίως, εάν το αφήνεις επί μήνες και φτάνεις στην παραμονή του Eurogroup καθίσταται επείγον αλλά αυτό το προκαλεί η ίδια η συμπεριφορά της κυβέρνησης, η οποία αντί να φέρει νομοσχέδιο στη Βουλή πριν από έναν, δύο, τρεις ή και παραπάνω μήνες, προτιμά να δημοσιεύσει πράξη νομοθετικού περιεχομένου την τελευταία στιγμή. Δεν είναι μόνο τυπικό το θέμα, είναι ουσιαστικό διότι ένας νόμος έχει μια διαδικασία που πρέπει να περάσουν αρκετές μέρες τουλάχιστον ή και εβδομάδες από την κατάθεσή του στη Βουλή, την εισαγωγή του στην ημερήσια διάταξη, την ψήφιση από επιτροπή στη συνέχεια κ.ά. Όλα αυτά δηλαδή είναι μια διαδικασία που έχει και χρόνο και δημοσιότητα».
Επισημαίνει βέβαια ότι: «Θα έρθει αλλά είναι τελείως διαφορετικό πράγμα να έρθει υπό τη μορφή τετελεσμένου γεγονότος. Απλώς δηλαδή για να κυρωθεί. Πάντως, η τυχόν απόρριψή της από τη Βουλή δεν συνεπάγεται ακύρωση της ισχύος της για το παρελθόν. Συνεπάγεται απλώς ότι παύει να ισχύει στο εξής. Άρα, έχουμε έναν προσωρινό νόμο, ο οποίος έχει επιβληθεί και έχει ισχύσει για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα. Το βασικό όμως είναι ότι με τον τρόπο αυτό αποκλείεται η μορφή κοινωνικών αντιδράσεων. Έτσι πιστεύω εγώ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου